Rozloženie FPV výbavy v lietadle

Napísal Jameson, publikované dňa: 27 októbra 2011

Máte skvelé komponenty a predsa problém s dosahom? Možno ste iba výrazne podcenili dôležitosť správneho rozmiestnenia komponentov v lietadle.

Pri návrhu rozmiestnenia je potrebné uvedomiť si niekoľko veľmi dôležitých pravidiel:

  1. Video vysielač robí najviac škody – môže rušiť prijímač, GPS, servá… Preto ho treba dať čo najďalej od všetkého
  2. Regulátor môže byť silným zdrojom rušenia
  3. Kamera často ruší v pásme UHF (musí byť ďalej od prijímača)
  4. GPS chytá signál zo satelitov – ten je slabučký a poloha v blízkosti videovysielača môže znemožniť navigáciu
  5. Prijímač je najcitlivejší a zároveň najkritickejší zo všetkých systémov – mal by byť dostatočne izolovaný
  6. Motor a batérie tiena okolité zariadenia – môže to byť na osoh aj na škodu

Problémom začiatočníkov je aj kúpa FPV pod-ov: sú to spravidla náhrady kokpitu s miestom pre kameru, videovysielač, dve servá na pan/tilt a a náhradnú batériu, niekedy aj s miestom pre OSD (to býva spojené s GPS). Zdanlivo takéto všetko-v-jednom riešenie je idálne, reálne však videovysielač hneď za kokpitom narobí škody ako rodina krtkov na golfovom ihrisku…

Bežná konštrukcia lietadla, žiaľ, spravidla neposkytuje ideálny spôsob na rozloženie komponentov. Nejaké riešenie sa však vždy nájde, mnou odporúčané som radšej nakreslil:

Netvrdím, že toto riešenie je najlepšie a jediné správne, no v praxi je osvedčené. Všimnite si, ako sú použité batérie na odtienenie komponentov, ktoré by sa mohli vzájomne ovplyvňovať. Pri klasickom lietadle je skoro nutné využiť aj plochu krídel – umiestnenie videovysielača v trupe je skutočne nevhodné riešenie.

Trošku lepšia situácia je pri samokrídlach – ich plocha umožňuje do sýtosti sa vybúriť pri návrhu a komponenty umiestniť po jeho celej ploche. Môj návrh je nasledovný:

Samozrejme, tu je oveľa viac miesta pre kreativitu, napríklad na využitie stredného priestoru, ktorý je v tomto prípade nevyužitý (osobne ho používam iba na umiestnenie filtrov či zapojenie pohonných káblov, nie je však problém umiestniť tam aj OSD s GPS – obzvlášť v prípade, že nepoužívate GSM/GPS vyhľadávač modelov).

S uvedeným rozložením komponentov boli uskutočnené lety s FPV na desiatky kilometrov (nie moje – zatiaľ), čo overilo ich funkčnosť. Záverom ešte pre pobavenie obrázok, ako skutočne NESMIE rozloženie komponentov vyzerať:

Počet komentárov k článku “Rozloženie FPV výbavy v lietadle”: 2

  1. Stano píše:

    Ahoj,
    nemáte skúsenosti s rozložením FPV v quadrokoptére? A čo pozemná stanica? Je vhodné do pultu k vysielaču zamontovať aj video prijímač,
    monitor,baterku a nahrávanie obrazu DVR?

  2. Jameson píše:

    V quadkoptére je všetko na nahňahňané na kope, že sa s tým žiadne zázraky robiť nedajú. Regulátory sú na ramenách, riadiaca jednotka musí byť v strede, batéria vyvažuje gimbal – no a ostatné kde sa pomestí. Osobne nechápem iba jedno – prečo ľudia tak často dávajú antény (okrem GPS, ktorá tak logicky musí byť) na hornú časť koptéry. Ja ich väčšinou otáčam smerom nadol – a to ako riadiace, tak aj video.
    Pozemné stanice sú už úplne individuálne – ja osobne mám najradšej pozemnú stanicu v okuliaroch. To sa však reálne dá iba na také poletovanie okolo hlavy… Ale opäť tam nie je moc čo vymýšľať – z jednej strany smerová anténa, čo najbližšie k nej prijímač no a zozadu buď monitor, alebo kábel na okuliare, alebo slabý vysielač pre retransmisiu do okuliarov… To už podľa toho, čo sa komu hodí a čo kto chce používať. Ja mám pozemnú stanicu ako transreceiver, Slončo má stanicu zavesenú na pulte a na krku… A zasa pre koptéry je najlepší iba monitor so vstavaným prijímačom, priamo nacvaknutý na vysielač. A nahrávanie DVR – nové okuliare to majú v sebe, pri starších rozhodne rekordér odporúčam – v prípade nejakej patálie je to jediný spôsob, ako si zopakovať posledné momenty pred stratou signálu a odhadnúť tak, kde by tá potvora mohla skončiť.

Napíšte komentár

Prosím, doplňte číslo (ochrana proti botom): Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.