Moje prvé RC lietadlo

Napísal Jameson, publikované dňa: 20 júla 2008

Stáva sa to pomerne často. Na letisko príde človek a sťažuje sa, ako rozbil svoju Bellancu a ako ho tak prešla chuť na lietanie. A potom nasleduje otázka – aké je teda dobré lietadlo na výuku RC lietania?

Populárna je Bellanca 480. Tento model odporúčajú aj mnohí predajcovia. Za pomerne nízku cenu do 3900,- Sk máte plne osadené lietadlo aj s rádiom. A existuje na to celá paleta náhradných častí – kúpiť sa dá všetko od podvozku cez trup a krídla až po chvost. No nekúpte to…

A to je presne to, čo treba urobiť. Aspoň na začiatku. Bellanca 480 totiž nie je vhodné lietadlo pre začiatočníka. Je ťažké, má veľký čelný odpor, malé rozpätie krídel a je z polystyrénu, čo je látka, ktorá neznáša nárazy. Ak ste ju už náhodou kúpili, nezúfajte – odmontujte podvozok, spodok a nábežné hrany krídel polepte kvalitnou lepiacou páskou (priehľadnou) a lietajte nad vysokou trávou. Možno sa tak lietať naučíte – hoci bude to adrenalín…

Ak chcete skutočne dobré lietadlo na výuku, malo by spĺňať tieto kritéria:

  • Rozpätie aspoň 1.2m (menšie sa ťažko ovláda)
  • Typovo hornoplošník s „ušami“ na konci krídel (pre lepšiu stabilitu)
  • Tlačná vrtuľa (netrpí pri nárazoch „na nos“)
  • Materiál jednoznačne EPP alebo Elapor (určite nie balza, poťah či polystyrén)
  • Čo najmenšia hmotnosť (čo najmenšie plošné zaťaženie)
  • Pohon elektromotorom
  • Ovládaná výškovka, smerovka, motor a krídelká
  • Dostupnosť náhradných dielov

Takéto lietadlo je spravidla veľmi škaredé. Pretrpte to. Ak si kúpite malú krásnu polomaketu, po prvom lete bude vyzerať výrazne škaredšie, bude sa dlhšie opravovať a nikdy poriadne nepoletí. Verte mi – urobil som tú istú chybu.

Ako vhodných adeptov konkrétne odporúčam nasledujúce modely:

EasyStar od Multiplexu

Toto lietadlo je jednoznačne najlepší začiatočnícky model. Tlačná vrtuľa zaručí, že ju nezlomíte ani po viacerých nepekných pristátiach (nechcem písať o haváriách), typovo ide o niečo medzi klasickým elektroletom a vetroňom. Lietadlo je vyrobené z Elaporu – je to vytvrdená verzia EPP, t.j. niečo medzi gumou a polystyrénom. Na rozdiel od polystyrénu je však neporovnateľne pružnejší a pevnejší a na jeho opravu stačí obyčajné sekundové lepidlo.

Nevýhody sú vlastne iba tri:

  1. Nemá ovládané krídelká – šikovnejší modelár ich dokáže ľahko dorobiť
  2. Má veľmi malú smerovku – pri dorobených krídelkách nevadí, inak ju treba zväčšiť
  3. Cena – neosadené lietadlo iba s motorom stojí cca 2500,- Sk.

Tento model je veľmi pekný a absolútne nezáľudný – lieta doslova sám, ako sa môžete presvedčiť z priloženého videa.

Áno, vidíte dobre – pri štarte je zapnuté rádio položené na zemi. V praxi to moc neskúšajte, no pravdou je, že v prípade problému (páky vyviklané, ruky grambľavé) stačí pustiť riadenie a pri troche šťastia to pristane takmer samo…

Wild Hawk

 

Wild Hawk je jednoucho čínska kópia EasyStaru. Vyzerá trochu inak, má trochu iný typ krídla, je trochu škaredší a lepšie ho vidieť na oblohe. Navyše má odnímateľný podvozok a komplet postavený a osadený (bez rádia a prijímača) stojí toľko, čo samotná stavebnica EasyStaru bez čohokoľvek.

Výhodou okrem ceny je aj väčšia smerovka, nevýhodou sú opäť chýbajúce krídelka – ich dorobenie však je otázkou jedného príjemne stráveného večera. Konštrukcia nie je až taká precízna, ako pri EasyStare, ťažisko je dobré jemne pozmeniť posunutím akumulátorov až úplne dopredu a jeho letové vlastnosti sú o maličko horšie ako pri EasyStare, no vzhľadom k takmer nerozbitnej konštrukcii a skvelej cene je to jednoznačne môj favorit – bolo to mimochodom moje druhé lietadlo a doteraz bez problémov slúži a lieta ako hodinky.

Easy Gilder od Multiplexu

Pre ľudí, čo chcú skutočne veľké lietadlo. Rozpätie 1,8 metra hovorí za seba. Je to taký väčší brat EasyStaru. Oproti EasyStaru má dve nevýhody: je drahší a má vrtuľu vpredu, takže je vystavená všetkým nárazom pri haváriách. A náhradná nie je práve lacná…

Výhodou je, že sa dá zalietať doslova z ruky (na svahu) – je to plnohodnotný vetroň, má fantastickú kĺzavosť a ako jediné z tejto trojice má už v základe ovládané krídelká.

Záverom

Mne keď radili takéto lietadlá, tak som sa zhrozil – lietať s takou ohavou? Výsledok bola rozbitá polomaketa a rýchle zakúpenie „ohavy“. Teraz lietam už s kade-čím a nehavarujem, ale v začiatkoch sa nárazom do zeme nevyhnete – a Elapor vydrží skutočne úctyhodne veľa.

Ak chcete ušetriť, dám vám skvelú radu: poobzerajte sa po inzerátoch. Tieto začiatočnícke modely ľudí, ktorí sa s nimi naučia lietať a prechádzajú na náročnejšie modely časom omrzia a predávajú ich za skvelé ceny. Ak je niečo aj obúchané, nevadí – po vašom zálete bude viac. A ak to dorazíte, žiadna škoda – na každé z týchto lietadiel sa dajú zohnať všetky náhradné diely…

A pre tých, ktorí to myslia tak seriózne, že to dočítali až sem, ešte posledná, no najdôležitejšia rada: nezačínajte priamo s lietadlom – najskôr sa nacvičte na RC simulátore! Aj takmer nerozbitné lietadlo má totiž svoje limity a cena simulátoru (ktorý sa dá prakticky zohnať zadarmo – o tom nabudúce) je výrazne nižšia, ako cena náhradných dielov…

Počet komentárov k článku “Moje prvé RC lietadlo”: 6

  1. tino píše:

    bellanca je nejlepsie lietadlo naucil som sa n a nom akrobatiku a je bes skaradacna

  2. Jaroslav 888ca píše:

    Ďakujem za výborný článok a skúsenosti z praxe. Presne toto som hľadal !!! Bol som so predvčerom synovcom „lietať“ jeho lietadlo a tak ma to zobralo, že rozmýšľam kúpiť si niečo také aj ja … Tých modelov je obrovské množstvo a tento článok my povedal veľa … Ďakujem a prajem dobrý vietor a žiadne nehody … 🙂

  3. rcmodel259874 píše:

    Super článok, ja som zacinal s Easy Starom, ked som ho cely rozbil, vymontoval som elektroniku, kupil silnejsi motor a vlozil do mojho „Homemade“ lietadla s balsi. Prvi let bol hrozni, ale po oprave som prirobil kridelka a us som lietal lepsie. Vsetkym odporucam pozret stranku http://www.rcm-pelikan.cz su tam super produkty, a vyvetlenia ako vunguje do ska cykliky ( pri vrtulnikoch) a ine veci.

  4. Mikesk píše:

    Naozaj skvelé rady pre začínajúcich „RC pilotov“. Ja som si pre začiatok kúpil tú „ohavu“ Wild Hawk. Učil som sa dostať ju do vzduchu. Od počiatku nelietala dobre. Nik ma pri predaji neupozornil na výrobnú chybu s nevhodným umiestnením baterky a veľkým posunom ťažiska ďaleko dozadu. Niekoľkokrát som s Wild Hawk-om ťažko havaroval, mnohokrát lepil. Baterka je dnes podstatne viac vpredu, naviac som dopredu pridal závažie. Spojku krídla som upravil do mierneho vzpätia. Wild Hawk sa stal poslušný. Lieta nad pomery dobre. S dvomi baterkami je to vždy zábava tak na hodinu. Dobre lieta v slabom protivetre na pol plynu. Drží sa vo výške takmer bez klesania. Po vylietaní zdroja príjemne kĺže. Pristátie je bezproblémové. Všetko som sa ale musel naučiť sám. Je škoda, že výrobca nedal do balenia aspoň základné inštrukcie k nastaveniu modelu, ku spôsobu lietania (alebo mi to do škatule nedal predávajúci?). Ako prvý RC model Wild Hawk-a naozaj odporúčam.

  5. neoncek píše:

    Uuuplnou nahodou som dnes dosiel na tento WEB, pokukal secky videa co sli, precital o FPV a RC modeloch, az som sa rozhodol, ze si ten detsky sen splnim a kupim novy model.

    Pozrel som sa na modely Wild Hawk ale aj EasyStar 1/2, no ceny su dost odlisne. Wild Hawk uz tazko zohnat, ktoru verzia EasyStar a aku vybavu tiez prave riesim…

  6. Jameson píše:

    Ja som sa k modelárčine vrátil po rokoch podobne :-). Tento článok je už dosť starý, nový EasyStar už má striedavý motor a krídelká, takže je to omnoho lepšia voľba. Pre lacnejšie a ekonomickejšie riešenie by som namiesto WildHawka poradil model Beta 1400 od RCM Pelikán – takisto už má v základe krídelká a striedavý motor a cena je skutočne slušná – komplet vybavená aj s rádiom a batériou sa dá zohnať za 146 EUR. Samozrejme, ten kitový vysielač za nič nestojí, takže určite je lepšie kúpiť kvalitnejšie rádio a model bez rádia a prijímača, ale na prípadne vyskúšanie je to rozumná voľba.

Napíšte komentár

Prosím, doplňte číslo (ochrana proti botom): Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.